onsdag 19 maj 2010

Slottsträdgårdsmästare...















I torsdags i förra veckan fick jag frågan om jag kunde tänka mig att bli rekommenderad som vikarie för trädgårdsmästaren på Hovdala slott. Svaret var naturligtvis ja, och på fredagsmorgonen satt jag i bilen på väg till arbetsintervjun. Jag får erkänna att det var första besöket på Hovdala slott. På vägen dit kör man mellan fält med betande gotlandsfår. Slottet består av ett antal byggnader, vitkalkade och med inslag av synliga byggstenar. En sedan länge tömd vallgrav omger några ytterligare byggnader. Man känner verkligen att det är en anrik plats. Här finns en exklusiv shop, restaurang, café, lokaler för möte, konferens, vigsel och dop. Här kan man få en guidad tur i en helt unik, historisk miljö. Bara det gamla köket i sig är en helt magisk upplevelse att se.

Här har krig utspelats mellan snapphanar och svenska soldater. Slottet har delvis bränts ner och byggts upp igen. Den äldsta längan är byggd 1511, dvs nästa år firas 500-års jubileum. På 1700-talet förvandlades parken till en vacker nyttoträdgård och det byggdes ett orangeri, som idag bl a används för vigslar. Parken har faktiskt samma yta idag, som på kartan från 1734.

Slottet är ett nationellt kulturarv som ägs av Statens fastighetsverk och förvaltas av Hässleholms kommun.

Nåväl, för att komma till saken. Jag fick vikariatet och började arbeta igår. Arbetsplatsen är helt underbar, nästan overklig. Tänk att få arbeta med det roligaste som finns, och dessutom få betalt. Detta i en helt sagolik miljö. Gräsmattorna klipps med aggregat som dras med häst. Gräsmattor, rabatter, gamla fruktträd, en köksträdgård i renässansstil, ett nytt växthus i gammal stil med tegelgolv och träkonstruktion skall uppföras, den sista avenbokshäckplantan som finns kvar, är från 1700-talet. Att sedan personalen är ett härligt, glatt gäng gör inte saken sämre.

Idag har jag hämtat diverse sommarblommor, bla a ett par sorter cosmos, verbena, blomstertobak och salvia. Äppleträdsympningen som jag påbörjade igår är nu färdig. Det är sorter som Hampus, Filippa, Cox Pomona, Citronäpple, Lord Grosvenor...

Måste erkänna att jag riktigt myser, när jag går runt på slottet med en stor tung slottsnyckel hängande i karbinhaken på mina byxor...

Längtar efter ännu en dag på Hovdala slott!
=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar