torsdag 17 juni 2010

Premiär som guide...

Idag har varit en härlig dag på Hovdala.
Soligt, varmt, sommarkänsla och många besökare.

Slottet fick besökare från Holland som ville ha en guidad tur på slottet, på engelska. Jag ställde upp. Jag har ju ändå varit här i hela fem veckor... och följt med på en guidad tur för besökare och en för guiderna... Hm... jag är faktiskt ganska historieintresserad...
Det var verkligen inspirerande. På något sätt har jag snappat upp mer än jag trodde. Det var hur skoj som helst! Dom verkade i alla fall vara hur nöjda som helst och gav mig dricks när vi var klara. Min första dricks! Är den skattepliktig tro?

I orangeriet pågår en ny mysig utställning med blandade verk, från skulpturer till broderade ordspråk på svenska, engelska och italienska. Här får ni några bilder från utställningen:













Avslutar som vanligt med lite blandade bilder:











fredag 4 juni 2010

Ta en guidad tur på Hovdala slott.



Har fått en guidad tur på slottet. Den började i längan från 1511 (ni kan se årtalet på bilden ovan) och avslutades i delen från 1682. En upplevelserik resa i tid och rum. Kan verkligen rekommenderas!

Den senaste ägaren, familjen Erhenborg, bodde här över nio generationer i hela 330 år. Jag vill inte avslöja några detaljer eller visa en massa foton. Det måste upplevas på plats! Guidade turer dagligen fr o m den 8 juni, förutom måndagar.

Bland många intressanta berättelser kan nämnas att Otto Lindblad, som skrivit Kungsången (Ur svenska hjärtans djup...) och Längtan till landet (Vintern rasat ut...) var musiklärare på slottet. Där skrev han bl a Romance tillägnad Eva Erhenborg.

En annan intressant detalj är att slottet rymmer hela 54 kakelugnar och att man hade 14 pigor vars enda uppgift var att sköta ugnarna.


Denna kakelugnen från 1700-talet är slottets äldsta.


Här ser ni den modernaste. en Wienerkakelugn från 1800-talet.



Med anledning av ett bröllop beställdes en fransk panoramatapet från Paris 1828. Temat för tapeten är scener ur den grekiska mytologin. På slottet finns för övrigt några av sveriges äldsta tapeter. Nedan följer några bilder från panoramatapeten.





onsdag 2 juni 2010

Pimpernöt med mera...

Går runt och njuter av allsköns fågelsång från skrockande fasaner till skönsjungande näktergalar och skriande hackspettar. Steglitsarna är exotiskt färggranna. Humlor och bin surrar, vackra fjärilar flyger ljudlöst förbi och det doftar av jord och grönt. Bara att vandra förbi alla underbart doftande syrener, en doft som ger mig minnen av stundande, sköna sommarlov.

Just det, Pimernöt. Det var ju det jag skulle skriva lite om... =)


På Hovdala slott, strax utanför orangeriet från 1799 finns en stor Pimpernöt, Staphylea pinnata. Just nu blommar den fint och massvis med bin ger ifrån sig ett skönt surr.



Wikipedia skriver så här:
Pimpernöt (Staphylea pinnata) är en art i familjen pimpernötsväxter. Den förekommer i centrala, östra och södra Europa, till Turkiet och Kaukasus. Arten odlas i Sverige som trädgårdsväxt.

Om nötterna skriver Nordisk Familjebok så här:
Frukterna äro kapslar och innehålla benhårda, glänsande, ätbara, men föga välsmakande frön.


Ingen vet hur gammal plantan är, men man tror att den är satt någon gång på 1700-talet.
Troligen är moderplantan från Sinclairholm som omnämns av Linné under hans skånska resa 1749. Pimpernöt räknas som en av sveriges tidigast, införda buskarter.


Några hundra meter bort finns några av Hovdala's bisamhällen.



Måste bara visa några vallmobilder...

börjar bli lite trångt i knoppen...


det sägs att det gör ont när knoppar brister...


denna verkar nästan lite väl utslagen...


Sommarn kommar med sol...











Krumbukter och kråkspark.


I det anrika orangeriet kan man uppleva en härlig utställning av broderier.
Jo, ni läste rätt, broderier. Jag gick in med kameran i handen och fick mig en skön överraskning. "Man har väl inga fördomar" och är dessutom en man...

På väggar och i fönsternischer såg jag den ena fantastiska kreationen efter den andra.
Passa på och kom hit. Utställningen pågår till den 13 juni.


En originell titel på utställningen.


Det vackra orangeriet.


Här kommer lite smakprov på sköna broderier...











Så är det sommar...

Idag var det riktig sommarvärme på Hovdala slott.

Termometern visade +25°, och i landet kändes det som minst +30°!
I gassande sol blev ännu några bäddar färdiga. Det kändes en aning svalare i min fina hatt. Fick dock dricka massvis med vatten.

En trädgårdsmästare i hatten...

... gör avtryck i rabatten...

En obäddad säng...

är nu nysådd och fin!


En enkel, men oerhört bra hjälp vid sådd. Speciellt med frö, små som fluglortar.



Lite blandat från "potatisåkern"...





"Tipi's" till blomsterkrassen, gjorda av fina hasselkvistar.


Cosmosplantor på rad.


Cosmos i knopp.

...och vackert utslagen!